Etosha

25 november 2018 - Okaukuejo, Namibië

Het is al weer de 4e dag in Etosha, één van de mooiste wildparken van Afrika. De dagen staan vooral in teken van het speuren naar dieren.

Etosha is zo vlak voor het regenseizoen gortdroog. De dieren blijven in de buurt van de waterpoelen.  De wegen zijn net wasborden en aan het eind van de dag heb je urenlang een gratis massage gehad.

In het noorden zien we vooral veel dieren die tot de 'carpaccio' familie behoren. Springbokken, kudoes, impala's en oryxen staan op elk menu.

De omgeving van Numatoni, een oud wit Duits fort in het oosten, is afwisselend en wildrijk. Bij elke waterpoel is veel te beleven. Een er van, Kalkheuvel (inderdaad spierwit van de kalk), is ook dit keer een voltreffer. Drinkende olifanten, zebra's en verschillende bokken. Ook een neushoorn komt even een kijkje nemen. Het meest spectaculaire is een dode giraf waar hyena's en jakhalzen de laatste restjes vanaf scheuren. Tientallen gieren wachten op hun beurt en slaan toe als de hyena's even een bad nemen! Super!

Het is een lange rijdag naar het Okaukuejo kamp in het midden van het park. Onderweg veel leuke taferelen. Struisvogels met kleintjes, leeuwen die bij een waterpoel op hun kans wachten en enorme solitair levende mannetjea olifanten.

In Okaukuejo hebben we een huisje met (beperkt) uitzicht op de befaamde waterput. Misschien wel de beste plek in heel Afrika om wild te zien. Grote groepen springbokken, oryxen, impala's etc.etc komen hier tegelijk drinken. We zijn hier 2 nachten en blijven een hele dag in de buurt van de poel. Wat een spektakel! Wel vijf keer komt er een groep olifanten aanstormen om de poel exclusief te claimen. Rollend, spuitend en plezier makend. Na een kwartiertje besluit de leider, het oudste vrouwtje, te gaan en trekt de kudde verder.

De poel heeft 's avonds een ander aanzien. Als het grut slaapt komen de neushoorns en giraffen drinken. Ook een zeldzame bruine hyena sluipt bijna ongezien naar de poel voor een slokje. We zijn bijna de enigen die rond middernacht nog bij de poel staan als 6 leeuwen komen drinken! Ze doen nog een aanval op een jonge neushoorn, maar zijn snel weg als een grote neushoornbul met zijn hoorn dreigt.

Het is bijna 200 km over extreem slechte wegen naar het Dolomite camp in het uiterste westen. Onderweg hebben we veel mazzel bij de waterpoelen. Twee keer een grote groep olifanten met jongen. Vooral de kleintjes rollen en dollen in de modder. Geweldige film gemaakt!

Nu dus drie nachten in het Dolomite camp. Vandaag een rustdag met vanavond een nachtsafari. Morgen rijden we een rondje en dan zit Etosha er weer op.