Rode zandduinen van Bagatelle (Namibië)

17 november 2018 - Mariental, Namibië

In de rode zandduinen in de buurt van Mariental hebben we onze laatste twee kampeernachten. De luxe Bagatelle lodge heeft op 1 km van de lodge 5 luxe kampeerplekken met eigen douche en toilet. We hebben een geweldige plek in het rode zand. Springbokken voor de deur en rode (licht begroeide) duinen om ons heen. We kunnen gebruik maken van de faciliteiten van de lodge. €400 per nacht als je hier slaapt! Kamperen is slechts €40,-.

We zijn er al vroeg en relaxen lekker op het terras. Goed te doen ondanks de 38C. We eten hier in de 'Boma', een gezellig buitenrestaurant. Wel snel dooreten, want we hebben weer een nightdrive geboekt.

In het donker gaan we met de leuke Ziggy op pad. Hij scheurt door de duinen (soms lijken we in een 8 baan te zitten) terwijl hij met zijn schijnwerper naar dieren speurt. Ondanks het gebrek aan wild is de rit zelf heerlijk. Plotseling komen we een dier tegen waar we al vele jaren naar op zoek zijn: een aardvark !! We kunnen hem lang volgen bij zijn speurtocht naar termieten. Hij kan er wel 50.000 in een nacht verorberen. Het gekke is dat de opgegeten termieten nog uren leven en de aardvark zijn anus en keel af moet sluiten om het hapje binnen te houden.

We komen ook een Afrikaans stinkdier tegen, dat snel zijn hol op zoekt als hij ons in de gaten heeft.

Meer dan voldaan zoeken we laat de daktent op. Het is warm, maar door de drie grote luchtgaten waait een verfrissend windje.

's Ochtends om 5:15 al op als de eerste zonnestralen de heuvels rood kleuren. Met een gids lopen we naar een vlakbij gelegen dorpje van de Bosjesmannen. Halverwege worden we door twee krijgers begroet. Ze vertellen in hun typische kliktaal (Ze hebben in hun alfabet 4 verschillende klikgeluiden opgenomen) wat over termieten, acaciabomen en hoe je met een simpele val een struisvogel kunt vangen.

We lopen met de twee krijgers naar een klein dorpje, waar de vrouwen en kinderen zich bevinden. De gids vertelt een leuk verhaal over hoe een jongen een meisje moet vragen. Hij heeft een mini boog (10 cm lang) met mini pijltjes. Het meisje waar hij mee wil trouwen schiet hij zo'n pijltje tegen de bil. Wil het meisje niet, dan breekt ze de pijl. Wil ze, dan pakt ze de pijl op en stopt hem in haar boezem. Een jongen gaat met 5 pijlen op pad en heeft dus 5 kansen. 5 keer afwijzen betekent een vrouw zoeken in een ander dorp.

Op het terrein van Bagatelle bevindt zich ook een burcht stokstaartjes! Eindelijk gevonden! Gisteravond zagen we ze nadat ze terug waren van de dagelijkse jacht. Het zijn er meer dan 20 en sommigen hebben kleintjes! Vanmorgen vroeg (6:30) weer even kijken en we waren precies op tijd. Eén voor één verlaten ze de burcht. Om de paar meter speuren ze op hun achterpoten naar vijanden (vooral roofvogels). In een golfbeweging schuift de groep steeds verder weg tot ze uit zicht zijn. Ze zijn niet schuw en we kunnen erg dichtbij komen voor geweldige foto's.

In de namiddag een gamedrive en wat activiteiten rondom de lodge (tamme cheetah's voeren, zonsondergang op rode duinen).

Vanmorgen vroeg op. 4 uur rijden naar Windhoek, waar we de bushcamper inleveren en op het vliegveld een Toyota RAV4 ophalen. Verliep allemaal wat rommelig. De voor ons bestemde Toyota keurde ik af (te gladde banden) en pas een uur later was er een alternatief.

We blijven een nachtje in Windhoek en rijden morgen naar het noorden, waar we bij Waterberg een dagje gaan wandelen.

We vinden het erg leuk dat zo veel mensen reageren op deze blog. We kunnen helaas niet antwoorden. Daarom via deze weg.

@René: Om te kunnen beoordelen of het stropen veel invloed heeft moet je kunnen vergelijken. Ik denk dat het in Zuid Afrika en Namibië niet zo speelt. Er worden relatief veel neushoorns gestroopt, maar er wordt ook massaal gefokt. In Tanzania, waar we nog niet zo lang geleden (2013) in Tarangire en Ruaha veel olifanten tegen kwamen schijnt 80% inmiddels gestroopt te zijn.

@Ivonne: De boom op de foto is een kokerboom.  Een bedreigde zeldzame, langzaam groeiende boom. De Bosjesmannen gebruiken de holle takken voor pijlenkokers en wateropslag.

1. Ivonne:
    17 november 2018
    Jeetje wat een geweldige foto's. En wat een prachtig verhaal. Die stokstaartjes!! Ik moet bekennen dat ik niet wist dat ze in een burcht woonden.
    En zo'n grote struisvogel op je terras. Wauw. Het is dat ik veel te bang ben aangelegd om dit soort dingen te doen..... Of we moeten een reis boeken bij het reisbureau van Jos en Ien en hen laten gidsen😉 onze kinderen zouden er van smullen.
  2. Henri, Anne marie, Thomas en Rosalie:
    18 november 2018
    Wij communiceren thuis nog dagelijks met klikgeluiden :)
    Hebben jullie zelf je bord leeg gegeten of heeft de struisvogel geholpen?
    Ik laat de foto's en reisverslag aan mama zien en lezen. Sinterklaas is gisteren weer in Nederland aangekomen. Wij kunnen weer legaal genieten van de pepernoten, marsepein etc. Jullie moeten het nog twee weken doen met biltong.
    Geniet ervan!
    Koude groeten van ons vieren xxx
  3. Herman en Lucie Breur:
    Hoi Jos en Ien,
    Toch jullie stokstaartjes gezien! Lijkt wel tapdansen hè die kliktaal.
    Jullie in zomerse kampeerkleding en wij in de kou. Hier ligt de nachttemperatuur rond het vriespunt.
    Wij vinden een duinlandschap erg mooi, maar als het dan ook nog rood gekleurd is, prachtig.
    Kijken nu al weer uit naar jullie volgende etappe.
    Groetjes ,
    Herman en Lucie
  4. Erik en Denise:
    18 november 2018
    Wat schrijf je toch leuk Jos ! We leren steeds weer wat ! Wat een machtig gezicht zeg, die struisvogel zo dichtbij en Ien helemaal niet bang....... zelfs bij de Cheetah (?) niet !
    Goede reis verder met de nieuwe auto en we zijn benieuwd naar de volgende mooie foto's.
  5. Nine de Harder:
    Ha reizigers,
    Ik heb weer genoten van het verhaal en de prachtige foto's!!!!Zo'n prachtige reis mag je echt niet Bagatelliseren(wat een woordgrap he !!)Het is hier flink koud maar met een mooie blauwe lucht.Lfs van uit het bruisende Vlaardingen.
  6. Maarten en Stella:
    18 november 2018
    Ongelofelijk, wat jullie allemaal meemaken.
    De dieren die jullie zien, wie maakt het mee.
    Erg mooi vind ik de foto, moeder met kind.
    Het is toch moeilijk te bevatten, dat er zo nog mensen leven.
  7. Teuntje:
    23 november 2018
    Genieten van jullie bijzondere foto's hier!!! Jullie hebben een prachtige reis uitgekozen.
    De Bosjesmensen laten zich makkelijk fotograferen zo lijkt het. Het autospoor in het maagdelijke rode zand is fascinerend!!! Leuk om Ien zo gezellig met de Cheetah te zien....
    Veel plezier verder in het noorden.......!
  8. Ingrid:
    25 november 2018
    Lees niet alles in de juiste volgorde :) maar geniet wel van jullie prachtige foto's en boeiende verhalen!