Vingerklip en Okonjima natuur reservaat

30 november 2018 - Okonjima Nature Reserve, Namibië

Etosha zit er op. We kunnen bijna geen olifant meer zien 😉😀. De drie dagen in het Dolomite camp zijn voorbij gevlogen. Op de terugweg naar het vliegveld zijn we nog twee nachten in Vingerklip en sluiten af met twee nachten in het Okonjima privé natuurpark.

De Vingerklip rots ligt in een Amerikaans aandoend landschap. We wanen ons in Utah! Een heerlijk ruig landschap. We hebben een 'huisje met uitzicht' geboekt. Bij de mooie logde aangekomen horen we pas dat het een kwartier klimmen is. Ze hebben één huisje boven op een rots gezet en die is voor ons! Aanvankelijk balen we een beetje, maar als we boven komen (de bagage wordt met een kabelbaan gebracht) snapten we meteen waarom ze de plek Heaven's Gate (de hemelpoort) hebben genoemd. Een onbeschrijflijk mooi landschap en een huisje van alle gemakken voorzien. Zelfs een zwembad waar je van binnen naar buiten kunt zwemmen. Boven op de rots (100 m verderop) staat ook een restaurant van de lodge, waar je na een prachtige zonsondergang kunt dineren. We eten voor het eerst zebra. Heerlijk!

Drie uur rijden verderop ligt de Okonjima lodge. Hier zijn we de laatste twee dagen. Het is ontstaan als opvangcentrum voor katachtigen. Namibië is voor een groot deel opgedeeld in enorme farms en hier leven veel luipaarden en cheetah's die het voorzien hebben op het vee van de boeren.  De roofdieren worden massaal afgeschoten of vergiftigd. Africat is een organisatie die aanvankelijk verweesde cheetah's en luipaarden opving. De eigenaren stelden hun farm van 6000 ha open voor deze dieren. Door het gebied voor toeristen open te stellen konden ze aangrenzende farms opkopen en is er nu 20000 ha beschikbaar, waar meer dan 45 luipaarden, ca. 40 bruine hyena's en ?? cheetah's vrij rond lopen.

Wij zijn twee nachten in de lodge. Rondom de lodge staat een hek dat de roofdieren op afstand houdt, maar er lopen rondom ons huisje talloze springbokken, zwijnen, oryxen, steenbokjes en zelfs sabel antilopen rond. We gaan met een gids op zoek naar luipaarden. Ze zijn erg schuw en uiteindelijk weten we er eentje te vinden m.b.v. gps tracking. Niet gedacht dat het zo moeilijk zou zijn om een luipaard te vinden. We doen ook een nachttour. Om de dieren te beschermen gebruiken ze rood licht. Goed voor de dieren, maar je ziet geen r..t. En als je wat ziet is er te weinig licht voor een foto. Video kun je helemaal vergeten. We komen al snel een genetkat tegen. Leuk! Ook twee bruine hyena's (zeldzame nachtdieren) laten zich zien. De gids is bang voor deze op zich ongevaarlijke dieren zodat we snel weg zijn.  Verder weinig gezien.

De laatste dag doen we rustig aan. Een wandeling van 2 uur naar een uitzichtpunt. Onderweg komen we veel springbokken, oryxen en zwijnen tegen. De dag besluiten we met een fantastische zonsondergang voor ons huisje, waar net tientallen springbokken hun springtechniek aan het oefenen zijn.

Morgenochtend vroeg op. Het is bijna 4 uur rijden naar het vliegveld. Het zit er op en zondag zijn we na een heerlijke vakantie weer terug in ons koude kikkerlandje.

Iedereen bedankt voor het meeleven en de leuke reacties!

1. Peter van Liempt:
    30 november 2018
    Wat een schitterende reis hebben jullie weer gemaakt, en wat een belevenis moet deze reis weer zijn geweest. Nog leuker is dat ook wij een stukje mee mochten reizen.
    Wel thuis, en tot horens.
    Peter en Virginie.
  2. Jan-Willem:
    30 november 2018
    Waren mooie verhalen en foto's! Fijn dat jullie zo genoten hebben en wij zo een beetje jaloers mee konden genieten😏
  3. Herman en Lucie Breur:
    Hoi Jos en Ien,
    Wat een reis is dit (bijna) geweest zeg! Om nooit te vergeten! Zo'n huis met zwembad in de "hemel", dat is toch wel heel apart. Je bagage in de dienstlift omhoog te brengen..... wij hebben dit nog nooit meegemaakt. Straks weer op het vliegveld en dan weer naar huis. Jullie zullen zondag echt weer moeten wennen. In ieder geval een voorspoedige vlucht en wel thuis.
    Fijn dat we met jullie mee mochten
    " reizen".
    Groetjes,
    Herman en Lucie
  4. Edith:
    30 november 2018
    Wat en mooie foto’s ! Zondag weer thuis het zal wel tegenvallen na drie weken zo,heerlijk leventje .Ik zag er zo tegen op met Ans .Maar het is toch nog gauw gegaan .
  5. Hans en Amanda:
    30 november 2018
    Geweldig, wat een belevenissen.
    Dat wordt echt afkicken straks.
    Goede reis en tot gauw.
  6. Erik en Denise:
    30 november 2018
    Lieve Jos en Ien, bedankt voor de vaak leerzame en leuke gezellige verhalen! Wat een mooie reis en wat een luxe zo boven op de berg met een prachtig uitzicht. Kon dat maar eeuwen duren...........😀 Helaas,
    morgen weer terug naar huis, ook weer lekker toch? In ieder geval terugkijkend op een mooie reis. Genoeg foto’s gemaakt met straks als resultaat een album met alle dierbare herinneringen. Goede reis en tot gauw 😘
  7. Henri, Anne marie, Thomas en Rosalie:
    1 december 2018
    Nu hebben jullie ons wel aan het twijfelen gekregen.......toch nog een keer naar Namibie. Fijn dat jullie zo geweldige reis hebben gehad maar ook fijn dat jullie bijna thuis zijn. Kunnen jullie gelijk beginnen met dichten :)
    Xxx
  8. Teuntje:
    1 december 2018
    Wow, wat een geweldige foto's en daaraan gekoppeld jullie belevenissen.......wat ydillisch en wat romantisch!!! Jullie zien er heel goed en voldaan uit, dankzij alle giga mooie ervaringen en hele bijzondere voeding. Wat moet je je bij zebra nuttigen voorstellen?
    Welkom thuis! Sint wacht jullie op.......
  9. Janneke:
    2 december 2018
    Genoten van de prachtige reisverhalen en foto’s!
  10. Both Irene:
    2 december 2018
    Nou nou jullie boffen met dat huisje en zulke onvergetelijke ervaringen ! Wat bijzonder en een gelukje dat die drinkplaats zoveel door div dieren bezocht wordt😃😜 liefs Willem en Irene
  11. Maarten en Stella:
    6 december 2018
    Een beetje late reactie, maar ik heb al jullie verhalen op mijn gemak dooorgelezen. Is net of je de reis zelf maakt. Jos schrijft ook lekker en vlot.
    Van de foto ‘ s heb ik ook echt genoten.
    Bedankt voor het mee reizen met jullie.

Ook fijn dat jullie weer veilig thuis zijn.