Zuid Afrika en Namibië 2018: Routeschema, voorbereiding en planning

13 oktober 2018 - Schiedam, Nederland

5 november 2018 vertrekken we naar Kaapstad voor een rondreis door Zuid-West Afrika. Met een 4x4 camper rijden we in twee dagen vanaf Kaapstad via de westkust naar de grens met Namibië. Hier buigen we af naar het oosten en bezoeken als eerste de Augrabies watervallen. Hier vandaan begint de kampeerreis door de Kalahari woestijn.

Het Kgalagadi park is het grootste park van Zuidelijk Afrika en beslaat een deel van de Kalahari woestijn. Het ligt voor de helft in Zuid Afrika en de andere helft in Botswana en grenst aan Namibië. In dit landschappelijk prachtige park blijven we 4 nachten. Het park is vooral bekend om zijn vele roofdieren en de schattige stokstaartjes.

We verlaten Kgalagadi in het noord-westen en steken de grens over met Namibië. We blijven in de hier rode woestijn twee nachten en bezoeken o.a. een Bosjesmannen dorp.

Na het Kalahari avontuur rijden we naar de hoofdstad Windhoek en wisselen de kampeerauto om voor een 4x4 landrover. Het kamperen zit er op. We rijden noordwaarts naar het Waterberg plateau, waar we een dag lekker de benen kunnen strekken in een natuurgebied zonder grote roofdieren.

De komende 7 dagen bezoeken we het door ons zo geliefde Etosha park. We hebben 3 overnachtingsplaatsen. De eerste is in het oosten net buiten het park (Namutoni ingang) in de luxe Makuti lodge. Van hieruit bezoeken we het wildrijke oosten van Etosha en komen zeker ‘ons vriendje’ de prachtige scharrelaar (vogel) tegen. Het is een dag rijden door het park naar Okaujuejo, de grootste lodge in het park, waar we een huisje hebben vlak naast de befaamde waterput, waar continue dieren langs komen om te drinken met ’s avonds als ‘vaste prik’ meerdere neushoorns.

De laatste drie dagen in Etosha verblijven we in het luxe Dolomite camp, in het uiterste westen van Etosha. In 2012 mochten we hier 1 nacht zijn en waren meteen verliefd op deze plek. Het westen van Etosha is alleen toegankelijk voor bezoekers van Dolomite zodat we het rijk alleen hebben.

Vanuit Etosha rijden we in 4 dagen langzaam terug via het oogverblindend mooie Damaraland (lichtgevend bruine woestijn), waar we twee nachten relaxen bij de Vingerklip berg. We besluiten de reis in het Okinjima reservaat(je), waar ook grote katten worden opgevangen (Africat).

1. Antje:
    29 oktober 2018
    Geweldige reis, heel bijzonder! Ontzettend veel plezier en gezond weer thuis komen!
  2. Maarten en Stella:
    29 oktober 2018
    Wat heerlijk dat jullie weer zo’n bijzondere reis kunnen maken.
    Wij gaan lekker van jullie verhalen genieten.
  3. Jack Schotanus:
    29 oktober 2018
    Wauw. Kickuh. Heb de Bushcamper bekeken. Enige wat ontbreekt is een gsm mast. Ben benieuwd hoe de blog ons gaat bereiken. Heul veel plezier!