Kamperen in Kgalagadi (dag 1 en 2)

13 november 2018 - Twee Rivieren, Zuid-Afrika

We zijn in het Kgalagadi park aangekomen. Het beslaat het zuidelijk deel van de Kalahari en is 2x zo groot als het Kruger park. Ondanks het droge klimaat leven hier veel dieren. Vooral veel oryxen met hun prachtig lange horens.

We hebben nu 2 van de 5 kampeernachten achter de rug. Het is even wennen en de extreme hitte maakt het soms wat oncomfortabel. Het is in de morgen als snel 35C en overdacht blijft het lang 41C! Ook voor hier extreem voor de tijd van het jaar.

Door de hitte hebben de dieren ook de schaduw opgezocht. Heel grappig om alles zo geconcentreerd onder de bomen te zien staan. Gisteren begon de dag goed met twee drinkende cheetah's die op 2 meter van de auto voorbij liepen. Verder vooral veel oryxen.

Gisteravond tot middernacht een nightdrive gemaakt. De geweldige gids plakte er een half uurtje aan vast om naar afgelegen nesten van hyena's (eentje gezien in de verte) en porcupines (stekelvarker) te brengen. Verder uilen, verschillende soorten vissen, springhazen en een genetkat gezien.

Vanmorgen doen we rustig aan. Pas na tienen weg (camping stroomt om 5:30 al leeg als gate open gaat). Het is een uurtje of 5 rijden naar het noorden, waar we nog 2 nachten in dit park blijven. Een nachtje in een huisje, maar dan weet 3 nachten kamperen. Er is in Mata Mata alleen een winkel zodat het voorlopig elk e avond barbecueën wordt. Niet echt een straf!! Mata Mata ligt in het wildrijkste gebied van het park en is vooral bekend om de vele grote roofdieren (leeuwen, cheetah's, luipaarden etc.)

Hoop dat we de komende dagen bereik hebben. Mata Mata ligt in een verre uithoek en als we hierna de grens met Namibië passeren is de vraag of de Zuid Afrikaanse SIM nog werkt.

Ien zit al in de auto. Mata Mata, here we come !!

1. Henri, Anne marie, Thomas en Rosalie:
    13 november 2018
    Fijn om te horen dat het weer een hele ervaring is deze reis! Veel plezier xxx
  2. Herman en Lucie Breur:
    Hoi Jos en Ien,
    Pas op dat jullie niet smelten.... Ok de hitte is er, maar er staan wel hele mooie natuurverschijnselen tegenover zeg. Machtig toch om de dieren in het wild te zien. Eén dingetje is ons wel opgevallen..... Ien mag de ramen wel eens zemen, ze zit achter het raam ( vat het niet verkeerd op hè, ha,ha ), maar we zien haar nauwelijks, ha,ha.
    Veel plezier verder in het noordelijk deel van dit prachtige natuurpark.
    Groetjes,
    Herman en Lucie
  3. Ivonne:
    13 november 2018
    Wat geweldig! Wauw dat kamperen lijkt me behalve warm heel spannend!
    Wat een prachtige boom trouwens! Is dat een baobab? Wij kunnen nog heel wat van jullie leren op kampeergebied! In de zomer zaten wij in de Franse Alpen, daar was het best koud in de tent. Maar we hadden in de ochtend wel rustig de tijd een stokbroodje te eten met uitzicht op de bergen. We hoefden niet op om 5.30😉
  4. Petra en Wim:
    Prachtige foto's.
    Wel spannend allemaal, maar heel mooi.

Groetjes
    Petra en Wim
  5. René:
    Hallo Jos en Ien,
    Mooi verhaal en prachtige foto's. Merken jullie daar dat er veel wordt gestroopt?

Groetjes. René Yvonne
  6. Martin van Leeuwen:
    13 november 2018
    Prachtig!!! Alleen niet veel bosjes voor de Bosjesmannen :)
  7. Ingrid:
    13 november 2018
    Wow, had nu pas tijd om naar jullie foto's en verhalen te kijken. Ziet er weer geweldig uit! Heerlijk joh, lekker genieten met z'n tweetjes :)

Lieve groeten,
    Ingrid
  8. Jolanda rath:
    14 november 2018
    geweldig om jullie verhalen te volgen. kijk alweer uit naar de volgende. 😘
  9. Teuntje:
    14 november 2018
    Veel sterkte met de hitte!!! Jullie reis levert giga-prachtige vergezichten met alle dieren die jullie zien op..... Dankjewel dat jullie dit alles willen delen. De land-rover ziet er heel solide en comfortabel uit, inspirerende reis weer verder... Eet smakelijk met barbecueën.